LOGIN / Acesse o sistema

Esqueceu sua senha? Redefina aqui.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

REDEFINIR SENHA

Insira o endereço de email associado à sua conta que enviaremos um link de redefinição de senha para você.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

Este conteúdo é exclusivo para membros ABCM

Inscreva-se e faça parte da comunidade

CADASTRE-SE

Tem uma conta?

Torne-se um membros ABCM

Veja algumas vantagens em se manter como nosso Associado:

Acesso regular ao JBSMSE
Boletim de notícias ABCM
Acesso livre aos Anais de Eventos
Possibilidade de concorrer às Bolsas de Iniciação Científica da ABCM.
Descontos nos eventos promovidos pela ABCM e pelas entidades com as quais mmantém acordo de cooperação.
Estudantes de gradução serão isentos no primeiro ano de afiliação.
10% de desconto para o Associado que pagar anuidade anntes de completar os 12 meses da última anuidade paga.
Desconto na compra dos livros da ABCM, entre eles: "Engenharia de Dutos" e "Escoamento Multifásico".
CADASTRE-SE SEGUIR PARA O VIDEO >

Tem uma conta?

Eventos Anais de eventos

Anais de eventos

EPTT 2022

13th Spring School on Transition and Turbulence

Comparison of different modeling strategies for the prediction of lift and drag of an UAV wing

Submission Author: Breno Lopes Tumelero , SC
Co-Authors: Breno Lopes Tumelero, Filipe Dutra da Silva, Rafael Cuenca
Presenter: Filipe Dutra da Silva

doi://10.26678/ABCM.EPTT2022.EPT22-0017

 

Abstract

An accurate detection of stall on a wing is fundamental to define several parameters in aircraft design, such as lift-off speed, required runway length and maximum take-off weight. When using computational fluid dynamics tools, the correct numerical modeling is a key factor to guarantee the accuracy of the predictions of lift and drag coefficients. The present study proposes a simulation model, based on the open-source code OpenFOAM, to predict the lift and drag coefficients of wings with low-to-moderate aspect ratios at low Reynolds number. Incompressible Reynolds Averaged Navier Stokes simulations were performed for a wing with aspect ratio of 4, based on the Wortmann FX 63-137 airfoil, at a Reynolds number of 100k. Validation was performed through comparisons with experimental data and sensitivity tests to the size of the computational domain and to turbulence inflow parameters are provided. Also, grid dependency tests were conducted based on the Grid Convergence Index. In order to assess the influence of turbulence modeling on the results, two models were considered: k-ω SST and the Spalart-Allmaras. Finally, the polars are generated for each case, and the variations in the absolute values ​​of CL and CD for each model were assessed, as well as the influence of the modeling in the detection of the wing stall. The proposed model was able to provide accurate results with relatively low computational cost, being suitable for the design of low-speed, unmanned-aircraft wings.

Keywords

Unmanned aerial vehicle, Aerodynamic parameters, OpenFOAM

 

DOWNLOAD PDF

 

‹ voltar para anais de eventos ABCM