LOGIN / Acesse o sistema

Esqueceu sua senha? Redefina aqui.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

REDEFINIR SENHA

Insira o endereço de email associado à sua conta que enviaremos um link de redefinição de senha para você.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

Este conteúdo é exclusivo para membros ABCM

Inscreva-se e faça parte da comunidade

CADASTRE-SE

Tem uma conta?

Torne-se um membros ABCM

Veja algumas vantagens em se manter como nosso Associado:

Acesso regular ao JBSMSE
Boletim de notícias ABCM
Acesso livre aos Anais de Eventos
Possibilidade de concorrer às Bolsas de Iniciação Científica da ABCM.
Descontos nos eventos promovidos pela ABCM e pelas entidades com as quais mmantém acordo de cooperação.
Estudantes de gradução serão isentos no primeiro ano de afiliação.
10% de desconto para o Associado que pagar anuidade anntes de completar os 12 meses da última anuidade paga.
Desconto na compra dos livros da ABCM, entre eles: "Engenharia de Dutos" e "Escoamento Multifásico".
CADASTRE-SE SEGUIR PARA O VIDEO >

Tem uma conta?

Eventos Anais de eventos

Anais de eventos

CREEM2025

CREEM 2025 - XXXI Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica

ENGINEERING THE ALIGNMENT OF OPEN-WHEEL RACECARS: A METHODOLOGICAL FRAMEWORK FOR PRODUCT DESIGN IN PROJECT-BASED LEARNING

Submission Author: William Manjud Maluf Filho , SP
Co-Authors: André Bariani Ortencio , Bruna Gabriele Reis Lima, Luís Otávio Trotti Martins Guedes de Souza, Matheus Sasaki dos Santos, Milena da Veiga Ueno, Thiago Muniz Vilhena Camargo Pinheiro, Ana Marques, Emily Carriero, Felipe Carlos Garcia Requena , Marcelo Augusto Leal Alves, William Manjud Maluf Filho, Marcelo Massarani
Presenter: William Manjud Maluf Filho

doi://10.26678/ABCM.CREEM2025.CRE2025-0029

 

Abstract

This work presents the development of a low-cost alignment apparatus specifically designed for open-wheel student racing vehicles, within the scope of an engineering design methodology course. The project originated from the identification of practical challenges faced by teams participating in Baja SAE and Formula SAE competitions, particularly the need to reduce setup time and improve alignment accuracy. The design process was structured through a comprehensive feasibility study, encompassing market research, functional specifications, creative synthesis of alternatives, and multi-criteria decision-making using the Analytic Hierarchy Process (AHP). The selected solution integrates standardized components, laser-based measurement systems, and ergonomic features, balancing precision, usability, and manufacturability. Prototyping activities involved iterative development, testing, and optimization of mechanical, structural, and electronic subsystems. The final prototype demonstrated technical feasibility and potential for implementation in real-world applications by student teams. This study highlights the effectiveness of Project-Based Learning (PBL) strategies in fostering technical skills, decision-making abilities, and practical problem-solving in engineering education.

Keywords

Engineering Design, Product Development, Project-Based Learning, Wheel Alignment Device, Open-Wheel Racecars

 

DOWNLOAD PDF

 

‹ voltar para anais de eventos ABCM