LOGIN / Acesse o sistema

Esqueceu sua senha? Redefina aqui.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

REDEFINIR SENHA

Insira o endereço de email associado à sua conta que enviaremos um link de redefinição de senha para você.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

Este conteúdo é exclusivo para membros ABCM

Inscreva-se e faça parte da comunidade

CADASTRE-SE

Tem uma conta?

Torne-se um membros ABCM

Veja algumas vantagens em se manter como nosso Associado:

Acesso regular ao JBSMSE
Boletim de notícias ABCM
Acesso livre aos Anais de Eventos
Possibilidade de concorrer às Bolsas de Iniciação Científica da ABCM.
Descontos nos eventos promovidos pela ABCM e pelas entidades com as quais mmantém acordo de cooperação.
Estudantes de gradução serão isentos no primeiro ano de afiliação.
10% de desconto para o Associado que pagar anuidade anntes de completar os 12 meses da última anuidade paga.
Desconto na compra dos livros da ABCM, entre eles: "Engenharia de Dutos" e "Escoamento Multifásico".
CADASTRE-SE SEGUIR PARA O VIDEO >

Tem uma conta?

Eventos Anais de eventos

Anais de eventos

CREEM2025

CREEM 2025 - XXXI Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica

PROJECT-BASED LEARNING IN ENGINEERING: DESIGN OF A MECHATRONIC SYSTEM TO MITIGATE RAINWATER INGRESS THROUGH RESIDENTIAL WINDOWS

Submission Author: William Manjud Maluf Filho , SP
Co-Authors: Augusto Cidral Boettcher, Ennzo Augusto Valacio Patrus, Felipe Sansone Semerdjian, GUSTAVO BOMER, Nicole Machia Silva, Pedro Augusto Martins Alkimim Filho, Theo Akira Ono Saito, Gonçalo Siqueira, Vinicius Marini, Marcelo Augusto Leal Alves, William Manjud Maluf Filho, Marcelo Massarani
Presenter: William Manjud Maluf Filho

doi://10.26678/ABCM.CREEM2025.CRE2025-0018

 

Abstract

This paper presents the development of a mechatronic system designed to autonomously prevent rainwater ingress through residential sliding windows. The project was conducted within the context of a project-based engineering course at the University of São Paulo and reflects a comprehensive design methodology grounded in real-world needs. The process encompassed market research, user surveys, problem formulation, requirement specification, and the systematic generation and evaluation of design alternatives. A total of 34 concepts were developed and assessed based on functional, operational, structural, and economic criteria. The final design integrates a humidity-triggered actuation mechanism, hybrid power supply, and a modular structure compatible with standard window dimensions. The study demonstrates how project-based learning can foster critical engineering skills, including interdisciplinary thinking, system-level integration, and decision-making under constraints. Furthermore, the paper highlights the pedagogical value of confronting students with open-ended design challenges that emulate authentic engineering practice. The resulting solution offers a cost-effective and technically feasible response to a common domestic problem, while exemplifying the educational potential of structured project-based methodologies in mechanical engineering curricula.

Keywords

Project-Based Learning, Engineering Design, Mechatronics, Rainwater Protection, Smart Home Systems

 

DOWNLOAD PDF

 

‹ voltar para anais de eventos ABCM