LOGIN / Acesse o sistema

Esqueceu sua senha? Redefina aqui.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

REDEFINIR SENHA

Insira o endereço de email associado à sua conta que enviaremos um link de redefinição de senha para você.

Ainda não possui uma conta? Cadastre-se aqui!

Este conteúdo é exclusivo para membros ABCM

Inscreva-se e faça parte da comunidade

CADASTRE-SE

Tem uma conta?

Torne-se um membros ABCM

Veja algumas vantagens em se manter como nosso Associado:

Acesso regular ao JBSMSE
Boletim de notícias ABCM
Acesso livre aos Anais de Eventos
Possibilidade de concorrer às Bolsas de Iniciação Científica da ABCM.
Descontos nos eventos promovidos pela ABCM e pelas entidades com as quais mmantém acordo de cooperação.
Estudantes de gradução serão isentos no primeiro ano de afiliação.
10% de desconto para o Associado que pagar anuidade anntes de completar os 12 meses da última anuidade paga.
Desconto na compra dos livros da ABCM, entre eles: "Engenharia de Dutos" e "Escoamento Multifásico".
CADASTRE-SE SEGUIR PARA O VIDEO >

Tem uma conta?

Eventos Anais de eventos

Anais de eventos

CREEM2025

CREEM 2025 - XXXI Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica Congresso Nacional de Estudantes de Engenharia Mecânica

DESIGN AND VALIDATION OF A PORTABLE COFFEE-MAKING DEVICE FOR URBAN DRIVERS: A PROJECT-BASED ENGINEERING EDUCATION CASE STUDY

Submission Author: William Manjud Maluf Filho , SP
Co-Authors: Gustavo Armellini, Henrique Ayrton Ruher Vicente, Luísa Morato Defêo, Marcos Vinicius Budroni Moura, Maria Santos Rogick Lopes, Matheus Carneiro de Oliveira , Pedro Henrique Perrella Junqueira Gallinari, Gonçalo Siqueira, Vinicius Marini, Marcelo Augusto Leal Alves, William Manjud Maluf Filho, Marcelo Massarani
Presenter: William Manjud Maluf Filho

doi://10.26678/ABCM.CREEM2025.CRE2025-0016

 

Abstract

This paper presents the design and validation of a portable coffee-making device tailored to the needs of urban drivers, developed as part of an undergraduate project-based engineering course. The project originated from a real-world problem identified by students: the lack of practical, affordable, and high-quality solutions for consuming freshly brewed coffee during urban commutes. A comprehensive design methodology was employed, encompassing market research, user surveys, thermal and energy analyses, as well as CAD modeling and prototyping. Multiple alternatives were evaluated through a multicriteria decision-making framework using the Analytic Hierarchy Process (AHP). The final concept integrates a stainless-steel body, a fenda-type lid, and a 12V vehicle-powered heating system. The prototype underwent simulations and calculations addressing thermal retention, heating performance, structural stability, and material compatibility. Results indicate that the solution meets key performance and usability criteria, including preparation time, user safety, and manufacturing cost. This study demonstrates the pedagogical effectiveness of using project-based learning to develop not only technical competencies but also critical thinking and innovation in engineering education.

Keywords

Project-Based Learning, Thermal design, Coffee Brewer, Engineering education, Product Development

 

DOWNLOAD PDF

 

‹ voltar para anais de eventos ABCM